Czas trwania:
1 dzień
Profil uczestnika:
Auditorzy i kandydaci na auditorów systemu zarządzania jakością, pełnomocnicy ds. systemu zarządzania jakością, kierownicy i właściciele procesów systemu zarządzania jakością pracownicy pracujący w systemu zarządzania jakością i zainteresowani systemem zarządzania jakością.
Cel szkolenia:
Nabycie wiedzy w zakresie przeprowadzania auditów wewnętrznych w organizacji wg wytycznych, uzupełnienie wiedzy oraz doskonalenie kompetencji dotyczących przeprowadzania auditów.
Program:
Normy systemowe wymagaj aby realizując program auditów wewnętrznych uwzględniać status procesów, ich znaczenie oraz zmiany, które procesy napotykają. Założenie to jest niezmiennym wyzwaniem dla auditorów wewnętrznych, by lepiej zrozumieć podejście procesowe a audytowaniu i umiejętnie oprzeć się w badaniach auditowych nie tylko o diagnozowanie zgodności, ale i o podejście procesowe. Wszystkim, którzy chcą rozwinąć swoje umiejętności w tym zakresie polecamy szkolenie warsztatowe, którego program przedstawia się następująco:
Część A – wprowadzająca do warsztatu:
- Klasyfikacja procesów pod kątem ich znaczenia w audytowaniu wewnętrznym
- Wymagania standardów zarządzania dotyczące auditowania (punkt 9.2 norm systemowych) i ich korelacja z dobrymi praktykami w audytowaniu (na bazie ISO 19011)
- Potencjał auditu wewnętrznego jako narzędzia dla rozwoju organizacji
- Więcej niż zgodność – rola auditu wewnętrznego jako elementu doradczo-konsultingowego w ujęciu wewnętrznym
Część B: Warsztatowa – stanowiąca sedno szkolenia.
- Widzieć więcej, słyszeć wyraźnej – symulacja auditowa związana z aktywnym słuchaniem i „podążaniem za ścieżką” w procesie auditu
- Zrozumieć procesy – intensywny blok ćwiczeń auditowych dotyczący realizacji badań i wywiadów auditowych z podziałem na obszary:
- procesy zarządcze
- procesy wspierające (w tym: działania dotyczące infrastruktury, aspektów środowiskowych jak i środowiska pracy)
- proces obsługi klienta
- proces projektowania i rozwoju wyrobu/usługi
- procesy zakupowe i zlecane na zewnątrz
- proces realizacji usługi / proces produkcji wyrobu
- działania związane ze zwolnieniem wyrobów i usług
- działania doskonalące (w tym kwestia nawrotu niezgodności)
- Doskonalenie kompetencji auditorów jako element efektywnego auditowania – wskazania dla rozwoju.