Czas trwania:

1 dzień

Profil:

Pełnomocnicy ds. systemów zarządzania, Auditorzy wewnętrzni, Dyrektorzy i Kierownicy operacyjni, osoby pełniące funkcje związane z zarządzaniem  i inne osoby zainteresowane. Pracownicy, odpowiedzialni za poprawę efektywności energetycznej

Cel szkolenia:

  • uzyskanie informacji dotyczących możliwości planowania i optymalizacji zużycia energii,
  • zastosowanie wymagań ISO 50001 w praktyce.
  • planowanie i wprowadzanie wskaźników energetycznych oraz planowanie działań z zakresu zarządzania energią w oparciu o uzyskiwane wyniki.
  • powiązanie wskaźników energetycznych z biznesowymi wynikami finansowymi organizacji.

 

Program:

  • Kontekst organizacji w odniesieniu do zarządzania energią:
    • Wymagania prawne UE i polskie dotyczące zarządzania energią
    • Zainteresowane strony
    • Zakres i granice systemu zarządzania energią
  • Ocena użytkowania i zużycia energii – wymagania ISO 50001:
    • Audyt energetyczny
    • Przegląd energetyczny
    • Ocena efektywności energetycznej
  • Planowanie działań w zakresie zarządzania energią w oparciu o wymagania PN-EN ISO 50001:
    • Działania w odniesieniu do ryzyk i szans
    • Identyfikacja i ocena poziomu bazowego i obszaru, gdzie możliwe jest ograniczenie zużycia energii.
    • Planowanie działań związanych z ograniczaniem zużycia energii i obniżeniem wydatków na media energetyczne. Cele i zadania związane z zarządzaniem energią.
  • Planowanie oceny efektów podjętych działań.
  • Działania wspierające zarządzanie energią:
    • Zasoby
    • Kompetencje
    • Świadomość
    • Komunikacja
    • Dokumentowanie informacji, zarzadzanie bazą danych dotyczących energii
  • Planowanie i realizacja procesów związanych z zarządzaniem energią:
    • Procesy biznesowe
    • Projektowanie i planowanie nowych rozwiązań, zakupy związane z efektywnością energetyczną
  • Monitorowanie i pomiary.
  • Ocena osiąganych wyników związanych z efektywnością energetyczną
  • Ocena wyników związanych z zarządzaniem energią:
    • ocena zgodności z wymaganiami prawnymi i innymi
    • audity wewnętrzne
    • przegląd systemu zarządzania
  • Doskonalenie:
    • stwierdzanie niezgodności
    • analiza przyczyn i planowanie działań korygujących
    • weryfikacja wyników
    • działania związane z doskonaleniem
  • Integracja z innymi systemami zarządzania i procesami biznesowymi firmy.
  • Zlecanie nadzoru nad procesami, outsourcing w zarządzaniu energią.