Czas trwania:
1 dzień
Profil:
Pełnomocnicy ds. systemów zarządzania, Auditorzy wewnętrzni, Dyrektorzy i Kierownicy operacyjni, osoby pełniące funkcje związane z zarządzaniem i inne osoby zainteresowane. Pracownicy, odpowiedzialni za poprawę efektywności energetycznej
Cel szkolenia:
- uzyskanie informacji dotyczących możliwości planowania i optymalizacji zużycia energii,
- zastosowanie wymagań ISO 50001 w praktyce.
- planowanie i wprowadzanie wskaźników energetycznych oraz planowanie działań z zakresu zarządzania energią w oparciu o uzyskiwane wyniki.
- powiązanie wskaźników energetycznych z biznesowymi wynikami finansowymi organizacji.
Program:
- Kontekst organizacji w odniesieniu do zarządzania energią:
- Wymagania prawne UE i polskie dotyczące zarządzania energią
- Zainteresowane strony
- Zakres i granice systemu zarządzania energią
- Ocena użytkowania i zużycia energii – wymagania ISO 50001:
- Audyt energetyczny
- Przegląd energetyczny
- Ocena efektywności energetycznej
- Planowanie działań w zakresie zarządzania energią w oparciu o wymagania PN-EN ISO 50001:
- Działania w odniesieniu do ryzyk i szans
- Identyfikacja i ocena poziomu bazowego i obszaru, gdzie możliwe jest ograniczenie zużycia energii.
- Planowanie działań związanych z ograniczaniem zużycia energii i obniżeniem wydatków na media energetyczne. Cele i zadania związane z zarządzaniem energią.
- Planowanie oceny efektów podjętych działań.
- Działania wspierające zarządzanie energią:
- Zasoby
- Kompetencje
- Świadomość
- Komunikacja
- Dokumentowanie informacji, zarzadzanie bazą danych dotyczących energii
- Planowanie i realizacja procesów związanych z zarządzaniem energią:
- Procesy biznesowe
- Projektowanie i planowanie nowych rozwiązań, zakupy związane z efektywnością energetyczną
- Monitorowanie i pomiary.
- Ocena osiąganych wyników związanych z efektywnością energetyczną
- Ocena wyników związanych z zarządzaniem energią:
- ocena zgodności z wymaganiami prawnymi i innymi
- audity wewnętrzne
- przegląd systemu zarządzania
- Doskonalenie:
- stwierdzanie niezgodności
- analiza przyczyn i planowanie działań korygujących
- weryfikacja wyników
- działania związane z doskonaleniem
- Integracja z innymi systemami zarządzania i procesami biznesowymi firmy.
- Zlecanie nadzoru nad procesami, outsourcing w zarządzaniu energią.