PN-EN ISO 9001:2015 to międzynarodowa norma określająca wymagania, które powinien spełnić system zarządzania jakością. Jest to uniwersalny standard, który mogą stosować wszystkie organizacje, niezależnie od ich wielkości i rodzaju prowadzonej działalności. Nie jest to norma techniczna, w związku z tym nie precyzuje wymagań odnośnie wyrobu a samego systemu zarządzania.
Norma ISO 9001 zachęca do podejścia procesowego, zrozumienia i spełnienia wymagań Klienta oraz ciągłego doskonalenia. Wyznaczanie celów, monitorowanie procesów, regulacja stosunków z dostawcami – to zadania i metody, które charakteryzują sprawne wdrożenie wymagań normy.
Obecnie system jakości cieszy się tak dużą rozpoznawalnością i popularnością, że w pewnych branżach przyjmowana jest jako standard wymagany przy podjęciu współpracy.
Wdrożeniem systemu zarządzania jakością może zająć się przedstawiciel firmy posiadający stosowną wiedzę lub firma konsultingowa.
Certyfikacji dokonuje niezależna i bezstronna jednostka certyfikująca. Przy jej wyborze warto sprawdzić czy posiada akredytacje na branże w obszarze Państwa działalności.
Po pozytywnym wyniku auditu certyfikującego wydawany jest certyfikat. Zachowuje on ważność przez 3 lata, pod warunkiem przeprowadzania corocznych auditów nadzoru, mających na celu zapewnienie dalszej skuteczności systemu zarządzania.
Zalety posiadania certyfikowanego systemu ISO 9001:
- podniesienie jakości usług,
- wzrost satysfakcji klienta,
- ograniczenie ilości reklamacji,
- obniżenie kosztów działania przedsiębiorstwa,
- wzrost wydajności firmy,
- bardziej efektywne zarządzanie własnymi zasobami,
- uporządkowanie dokumentacji wewnętrznej,
- wzrost konkurencyjności.