Czy ESG to szansa biznesowa dla MŚP?
W dzisiejszych realiach rynkowych bez znajomości zagadnień ESG nie można podejmować
racjonalnych decyzji biznesowych, niezależnie od rodzaju i modelu prowadzonej działalności
gospodarczej.
Kontrahenci coraz częściej patrzą na organizację przez pryzmat polityki zrównoważonego
rozwoju zgodnej ze standardami ESG.
Mogą być interesariusze, którzy będą bezwzględnie zobligowani do raportowania ESG ale też
tacy którzy znajdują się w łańcuchu dostaw i również będą zobligowani udostępniać swoje
dane kontrahentom, interesariuszom (łańcuch dostaw traktowany jest nieco inaczej bo nie
w sposób bezpośrednia a pośredni podlega regulacjom dyrektywy). Nikt nie będzie chciał
podejmować ryzyka biznesowego i łączyć się poprzez łańcuch dostaw z aktywami
niespełniającymi ESG, dlatego każda organizacja – nawet jeżeli bezpośrednio nie będzie
objęta obowiązkiem dyrektywy – powinna zapoznać się z nowymi wymogami. Jeżeli nie
przygotuje się na ewentualne pytania klienta dotyczące np. śladu węglowego, może okazać
się, że będzie on zmuszony zakończyć współpracę.
Celem szkolenia jest przekazanie informacji praktycznych, tak aby kompleksowo zrozumieć
ideę i zagadnienia związane z obszarami zrównoważonego rozwoju, ESG czy raportowaniem
niefinansowym.

Uczestnik po szkoleniu:
● uzyska wiedzę na temat znaczenia ESG i zrównoważonego rozwoju w modelu zarządzania
organizacją oraz dla procesów biznesowych
● pozna trendy i oczekiwania interesariuszy wobec biznesu w tym zakresie
● nauczy się definiować obszary E- środowiskowe, S- społeczne oraz G- zarządcze
w organizacji
● nauczy się definiować Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ w stosunku do swojej
organizacji
● pozna obowiązki prawne związane z ESG: dyrektywa CSRD, CSDD, Taksonomia UE, ESRS
● będzie umiał rozpoznać w jakim stopniu obowiązki prawne dotyczą Jego organizacji
● pozna założenia normy ISO 26000
● pozna zagadnienie analizy podwójnej istotności, ryzyk i szans
● będzie wiedział jak uniknąć ryzyka greenwashingu w działaniach organizacji
● będzie miał wiedzę jak wdrożyć ESG, strategię zrównoważonego rozwoju w organizacji?
● pozna koszty, korzyści i konsekwencje braku wdrożenia ESG w organizacji
● będzie wiedział jak wykorzystać działania w obszarach ESG w komunikacji
● uzyska odpowiedź na pytanie: czy obszary ESG mogą być atutem i szansą biznesową a nie
uciążliwą koniecznością

Profil uczestnika
● przedsiębiorcy, kadra zarządzająca
● dyrektorzy, menagerowie, kadra zajmująca się:
– obszarami ESG i zrównoważonym rozwojem,
– obszarami ochrony środowiska, BHP,
– obszarami produkcji, jakością , utrzymaniem ruchu
– obszarami HR, CSR, PR i komunikacji
● osoby, które chcą zdobyć, poszerzyć lub uporządkować wiedzę dotyczącą tematyki ESG
i zrównoważonego rozwoju.

Czy ESG i zrównoważony rozwój mogą stanowić szansę biznesową?
Temat 1. Wprowadzenie do idei zrównoważonego rozwoju i ESG
1. Podstawowe pojęcia związane z ideą zrównoważonego rozwoju
● Definicje zrównoważonego rozwoju
– geneza, tzw. punkty krytyczne i kontekst środowiskowy
– cele zrównoważonego rozwoju
– co oznacza skrót ESG jako wskaźniki zrównoważonego rozwoju?
● Znaczenie ESG i zrównoważonego rozwoju dla procesów biznesowych
– wpływ na strategię organizacji?
– jaki wpływ ma integracja ESG w strategię organizacji?
– czy może być pozytywnym czy negatywnym katalizatorem zmian?
● Trendy i oczekiwania interesariuszy wobec biznesu
– analiza trendów; w tym rola zarządów)
– oczekiwania interesariuszy: klienci, inwestorzy, pracownicy
2. Kluczowe zagadnienia w ESG
● Podstawowe pojęcia związane z E- environmental (środowisko)
ślad węglowy, dekarbonizacja, zanieczyszczenia, efektywność energetyczna, GOZ
● Podstawowe pojęcia związane z S- social (kwestie społeczne)
zatrudnienie, obszary BHP, pracownicy w łańcuchu wartości lokalna społeczność i
zaangażowanie społeczne, konsumenci i użytkownicy końcowi
● Podstawowe pojęcia związane z G-governance (zarządczość)
struktura organizacyjna, etyka biznesu, prawa człowieka, polityka sygnalistów, polityka
antymobbingowa, polityka antykorupcyjna, zasady współpracy z dostawcami

Temat 2. Obowiązki prawne związane z ESG i zrównoważonym rozwojem
1. Dyrektywy
● obowiązki prawne związane z raportowaniem ESG firm ustawa o rachunkowości,
NFRD (Nonfinancial , Disclosure Reporting Directive), CSRD , CSDD
– czego i kogo dotyczą?
– wpływ na organizacje?
2. Taksonomia jako zrównoważona działalność
● rozporządzenie w sprawie ram ułatwiających zrównoważone inwestycje
– CapEx i OpEx
– działalność, produkty i usługi zrównoważone środowiskowo – warunki
● cele środowiskowe

3. Narzędzie raportowania ESG
● standardy ESRS
– rodzaje
– zasady wyboru
● ESRS – czy tylko narzędzie raportowania ESG
– raportowanie ESG vs strategia zrównoważonego rozwoju
● raportowanie środowiskowe w ESG
Temat 3. Cele zrównoważonego rozwoju ONZ
– przegląd
– wpływ na organizację i rola organizacji w ich osiąganiu
– powiązanie z ESG

Temat 4. Czy norma ISO 26000 może być narzędziem pomocnym w implementacji założeń
ESG?
– przegląd normy, cele, funkcje
– analiza obszarów odpowiedzialności
Temat 5. Strategia zrównoważonego rozwoju – od czego zacząć?
1. Podstawowe pojęcia
● strategia biznesowa a dyrektywy
– jakie są zmiany wynikające z ESG i zrównoważonego rozwoju?
– definicja, cele
– co to jest matryca istotności
– szacowanie ryzyk i szans
– formułowanie celów krótko, średnio i długoterminowych
● wyzwania i bariery we wdrażaniu – rola lider
● etapy tworzenia
– powołanie zespołu ds. ESG
– analiza sytuacji
– implementacja celów zrównoważonego rozwoju ONZ do strategii
– opracowanie i wdrażanie

Temat 6. Finansowy wymiar implementacji zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie
1. Koszty ESG w przedsiębiorstwie
● E- środowiskowe
– plany dekarbonizacji, zielony ład
– opłaty środowiskowe
– środowiskowe koszty operacyjne
– ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
● S- społeczne
– koszty utrzymania pracownika
– działalność sponsoringowa
● G- zarządcze
– koszty związane z funkcjonowaniem struktury
– stworzenie komórki ESG czy korzystanie z istniejących zasobów
2. Koszty związane z raportowaniem niefinansowym
● audyty
– wewnętrzne
– zewnętrzne
● koszty operacyjne
– zbieranie danych
● kary, konsekwencje
Temat 7: Wykorzystanie obszarów ESG w komunikacji
1. Cele komunikacji w obszarach ESG
– dlaczego, powody?
– z czego to wynika?
– co chcemy uzyskać?
2. Jak komunikować wobec interesariuszy
● stworzenie mapy interesariuszy
– identyfikacja interesariuszy
– wybór – komu chcemy komunikować
● co, jak i kiedy komunikujemy
3. Greenwashing – wprowadzenie do tematyki
● podstawowe pojęcia
– definicja, przykłady
● zagadnienia narażone na ryzyko greenwashing-u
– tematy środowiskowe
– tematy społeczne
● jak uniknąć greenwashing-u
– odpowiednia strategia ESG
– regulacje, przepisy, kodeks etyki reklamy
– kary

Temat 8: Czy istnieją korzyści z wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju?
– korzyści biznesowe związane z ESG
– zwiększenie wartości organizacji
– poprawa wizerunku
– dostępność kapitału
– redukcja kosztów operacyjnych